Salgs- og leveringsbetingelser 2025
ParkerStore Trondheim/Haugrønning Shop, eid av Nik. Haugrønning AS (org.nr: 916 876 157), heretter kalt Leverandør. Disse salgs- og leveringsbetingelsene gjelder for alle kjøp fra ParkerStore Trondheim, med mindre annet er skriftlig avtalt. Betingelsene gjelder både for bedriftskunder og privatpersoner, der annet ikke er særskilt angitt.
ParkerStore Trondheim sine salgs- og leveringsbetingelser ble sist oppdatert i henhold til Nik. Haugrønning AS sine interne retningslinjer 12.06.2025.
1. Tilbud
Alle tilbud er uforpliktende med mindre annet er skriftlig avtalt.Avtale anses inngått når ordrebekreftelse er sendt fra Leverandør.
2. Levering og risikoovergang
Dersom annet ikke er avtalt, skjer levering fra Leverandørs lager i Trondheim. Risikoen for varen overføres til kjøper når varen er lastet for transport fra Leverandørs lager.
3. Salgspant
Leverandør forbeholder seg salgspant i varene inntil fullt oppgjør, inkludert renter og omkostninger, er mottatt. Betaling anses ikke gjennomført før valgt betalingsform er innfridd i sin helhet. Ved betalingsmislighold kan Leverandør kreve varen tilbakelevert.
4. Priser
Alle priser oppgis ekskl. merverdiavgift og eventuelle offentlige avgifter. Dersom pris ikke er avtalt på forhånd, gjelder pris på leveringsdagen. For importerte varer tas forbehold om valutatillegg dersom valutakursen endres med mer enn 2 % fra avtaletidspunkt til levering.
5. Betalingsbetingelser
Standard betalingsfrist er netto 14 dager fra fakturadato, med mindre annet er skriftlig avtalt. Forsinket betaling kan medføre forsinkelsesrente og eventuelle inndrivelseskostnader i henhold til gjeldende lovverk.
6. Leveringstid
Oppgitt leveringstid er veiledende, med mindre annet er skriftlig avtalt. Mellomsalg forbeholdes.
7. Forsinkelse
Ved forsinkelse utover veiledende leveringstid ytes ikke erstatning med mindre dette er særskilt avtalt.
8. Kjøpers plikt til å motta varen
Kjøper plikter å motta bestilte varer. Dersom levering ikke kan gjennomføres på grunn av forhold hos kjøper, faktureres varen som om levering har skjedd. Dersom varen ikke hentes innen rimelig tid etter oppfordring, kan Leverandør heve kjøpet og kreve erstatning. Lagerleie kan også faktureres.
9. Force majeure
Leverandør er ikke ansvarlig for forsinkelser eller manglende levering som følge av forhold utenfor vår kontroll (force majeure), som for eksempel streik, brann, pandemi, naturhendelser eller importrestriksjoner. Leveringstiden forlenges tilsvarende hindringen.
10. Reklamasjon
Kjøper skal kontrollere varen ved mottak. Synlige mangler eller transportskader må meldes skriftlig innen 3 dager. Skjulte mangler må meldes senest 3 dager etter at feilen ble oppdaget eller burde vært oppdaget. Reklamasjonsretten bortfaller dersom produktet brukes i strid med Leverandørs anvisninger eller har vært modifisert uten godkjenning.
11. Retting av mangler
Ved gyldig reklamasjon forbeholder Leverandør seg retten til å rette mangelen, levere erstatningsdel eller omlevere varen innen rimelig tid. I enkelte tilfeller kan kjøper selv bytte deler etter avtale. Nødvendige transportkostnader dekkes av Leverandør.
12. Heving
Dersom Leverandør ikke avhjelper mangelen innen rimelig tid, kan kjøpet heves. Ved heving tilbakebetales kjøpesummen uten renter mot at varen returneres i Leverandørs stand. Dersom varen er brukt, kan fratrekk gjøres for verdiforringelse eller leie.
13. Ansvarsbegrensning
Leverandør er ikke ansvarlig for indirekte tap, herunder – men ikke begrenset til – driftstap, tapt fortjeneste eller følgeskader.
14. Produktansvar
Produktansvar følger produktansvarsloven. Leverandør er ansvarlig for personskade som skyldes uaktsomhet, men ikke for skade på andre gjenstander med mindre dette følger av ufravikelig lov.
15. Retur og angrerett
Retur aksepteres kun etter skriftlig avtale. Varer må være ubrukte og returneres i originalemballasje. Kjøper dekker frakt og risiko. Retur krediteres med fradrag på 20 % og forutsetter en samlet verdi over kr 400,-. Retur grunnet Leverandørs feil krediteres fullt.
Angrerett (forbrukerkjøp): For privatkunder gjelder angrerettloven, som gir 14 dagers angrerett fra mottak av varen. Angreretten gjelder kun for varer i ubrukt stand og i original emballasje.
16. Personopplysninger
Leverandør behandler personopplysninger i tråd med gjeldende personvernlovgivning (GDPR). For mer informasjon, se vår personvernerklæring.
17. Tvister
Tvister som ikke løses gjennom forhandlinger, behandles etter norsk rett med Trøndelag tingrett som verneting.
Kontaktinformasjon
ParkerStore Trondheim
Djupmyra 30
7075 Tiller
E-post: parkerstore@haugronning.no
Telefon: +47 917 60 917
Nik. Haugrønning AS
Bynesveien 987
7070 Bosberg
E-post: post@haugronning.no
Telefon: +47 739 56 650
